Jumaat, 24 Julai 2009

Siapa Aku? - bahagian 9....

Part Time Jobs...




Seperti yang korang semua tahu,aku tamatkan juga pengajian aku tu walaupun agak sukar.Kan aku kata yang aku akan tamatkan pengajian aku dengan syarat.
Syaratnya,mereka(pensyarah)kena izinkan aku buat kerja part time bagi menam-
pung perbelanjaan aku di Poli tanpa diketahui oleh rakan2 sekelas aku.Maksudnya mereka tak boleh tahulah aku buat kerja part time.

Ada rezki aku.Kebetulan makcik jiran sebelah rumah aku tu ada buka gerai makan.
Sebelum ni pun aku rajin bantu mereka di gerai.Aku usulkan supaya makcik Zuraida namanya berniaga waktu malam.Sebelum nie makcik hanya berniaga waktu siang.Usulku diterima dan bermulalah episod baru dalam kehidupan aku.



Hari biasa aku ke kuliah manakala sebelah malam pula aku bekerja di gerai makcik Zuraida,Semua kerja la aku buat.Tutup gerai dalam jam 1 pagi.Balik kerja,aku mandi dan buat assignment juga study.Hari sabtu dan ahad pula aku akan ke kem untuk latihan wataniah.Begitulah kehidupan aku sampai aku grad.At least adalah juga aku duit poket untuk menampung kehidupan aku.Kadang2 dalam kelas selalu juga aku tertidur.Maklum lah malam aku tak cukup tidur.Biasanya pukul 3 pagi baru aku tidur dan bangun pula seawal jam 6 pagi.Pensyarah subjek biasanya kalau nampak aku terlentok di belakang kelas merka tak pernah tegur.Paling tidak pun ayat yang selalu keluar dari mulut mereka"..dah tidur..."hehehe...

Tapi aku cover balik waktu aku tidur tu dengan menelaah setelah habis waktu kerja.Zaman remaja aku tak sama dengan kawan2 aku yang lain.Maklum lah..kehidupan aku berbeza dengan diaorang.Makcik Zuraidah kesian melihat aku,akhirnya diambilnya aku sebagai anak angkatnya.Rapat juga aku dan keluarganya.Makcik Zuraidah ni ada 4 orang anak.Semua lelaki.Anaknya yang sulung sebaya dengan aku.Kerja di Kedai beras Bernas di bandar sebagai Penyelia.Anaknya yang kedua sindrom down,mamat namanya.Yang ketiga pula namanya Gee.Sekolah tingkatan 3 di Alor Akar dan yang bongsu Adik sekolah darjah 4 di Semambu.
Pakcik Alim pula,suami Makcik Zuraidah kerja di rumah MB Pahang sebagai pembantu.


Aku banyak terhutang budi dengan keluarga makcik Zuraidah.Merekalah pengganti keluarga aku di Kuantan.Mungkin dah ditakdirkan Allah,hubungan aku dan keluarga Makcik Zuraidah kekal hingga ke hari ini.Alhamdulillah...Memang agak sukar kehidupan aku sepanjang berada di rantauan.Tapi itu semualah yang mematangkan diri aku.Pengalaman yang ada cukup mendewasakan aku.

Tamat pengajian aku pulang semula ke Kuala Lumpur.Itupun setelah aku gagal mencari kerja di Kuantan.Aku mencuba pula nasib di KL.Aku pernah juga apply jawatan kosong melalui JPA.Ramai kawan2 sekelas aku semua apply jawatan yang sama.Dengan kelayakkan yang ada,aku rasa boleh kot dapat.hehehe...

Sementara menanti jawapan kerja,mak menyuruh aku ambil kelas memandu.Adik aku pun ambil.Jadi aku tidaklah menolakkan.Mak kata elok ambil awal supaya senang kalau aku dpat kerja boleh pergi ke mana2.Aku ambil masa sebulan untuk dapatkan lesen memandu. Setelah 5 kali percubaan untuk kerja gagal aku capai,aku mengambil keputusan untuk menyambung belajar.Belajar perkara yang tak kesampaian aku lakukan dahulu. Sebenarnya semasa aku bekerja di JJ Wangsa Maju,pernah aku pergi menjalani ujibakat untuk kelas teater yang dulunya dikenali sebagai Akademi Seni Kebangsaan(ASK) atau kini di panggil ASWARA. Aku berjaya dalam ujibakat tu dan di tawarkan melanjutkan pelajaran ke Universiti Sains Malaysia(USM) dalam bidang Pementasan Teater.Masa aku dapat tawaran tu aku dah pun melaporkan diri ke Politeknik.Itu pun seminggu selepas aku masuk Poli.Mak sorokkan surat atas arahan arwah ayah.Arwah tak suka aku ambil kursus teater.Katanya, tiada masa depan.Menangis aku sewaktu aku diberitahu oleh mak tentang surat tawaran itu.Berkecai segala harapan aku.Tapi aku tak putus asa,kerana aku percaya masih ada ruang lagi untuk aku mencuba bidang itu.

Terbukti,pagi itu aku terbaca suratkhabar utusan tentang tawaran untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang teater di ASK.Aku terus telefon sahabat baik aku Linda.Aku ajak dia sama.Dia juga bersetuju.Aku isi borang tawaran dan pos secepat yang mungkin.Alhamdulillah,aku terima surat tawaran untuk menghadiri sesi ujibakat di Empire Towers,Ampang.Aku dan Linda pergi bersama iktikad akan diterima menjadi sebahagian dari warga ASK.Linda buat pilihan untuk mengambil kelas Tari.Aku tetap dengan bidang aku kelas Teater.

Berdebar aku sewaktu aku melaporkan diri ke kaunter.Sejuk la tangan aku dengan Linda.Kami terpaksa berpisah mengikut kelas yang telah diasingkan.Aku duduk bersama peserta yang lain di dalam bilik menunggu.Kemudian setiap kami diberikan sehelai kertas yang mengandungi skrip pendek untuk sesi ujibakat itu nanti.Berdebor aku.Masa aku ujibakat dulu berbeza sikit.Kali ini berbeza.Masa aku ujibakat dulu tak de manuskrip langsung.Kena pandai2 sendiri la buat skrip.Lagi haru...hehehe...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.