Jumaat, 24 Julai 2009

Siapa Aku? - bahagian 10....

Kehidupan sebagai Anak Seni...

Masa aku ujibakat tu,orang yang bertanggungjawab meluluskan ujian itu adalah Puan Marlia Musa dan juga Che Kem selaku ketua program teater masa itu.Berdebar juga aku.Aku tak sangka boleh terpilih masuk.Syukur sangat2.

Bermulalah kisah aku dalam dunia seni nie.Memang satu cabaran yang besar.bukan senang nak bergaul dengan orang2 nie.Bulan pertama aku dihabiskan dengan mengikuti kelas tetater.Puan Marlia dan abang Ijat menjadi tenaga pengajar.Aku bukanlah student sepenuhnya.Cuma part time student je.Aku tak berani nak ambil full time sebab takut aku dapat kerja dalam masa terdekat tak ke rugi aku.Lagipun bidang nie aku just ambil sebagai sampingan je.

Okeylah,kira fun sangat2.Puan Marlia memang garang.Very2 straight.Nak tengok dia senyum punyalah susah.hehehe...Banyak yang aku belajar.Macamana korang tengok dalam rancangan astro Sesi Anak Wayang dan Akademi Fantasia,begitulah latihan yang aku tempuhi.Sama je tak de beza pun.Dalam teater lagilah.
Memang kena belajar semua.Nyanyian,lakonan,tarian.Sebab dalam teater semua tu ada.Aku ambil juga mata pelajaran wajib.Ada dua pilihan samada Makyong ataupun Wayang Kulit.Aku memula nak ambil Wayang Kulit,tapi Linda nak ambil Makyong.Aku tak best la sorang2.So,aku dan Linda putuskan ambil matapelajaran Makyong.Makyong merangkumi semua yang aku belajar dalam teater. Ada nyanyian,muzik,lakonan dan tarian.Perghh...kena menari beb! Aku dah la lemah bab2 gitu.hehehe..

Masa kelas Makyong kami didedahkan dengan tarian asas Makyong iaitu Mengadap Rebab.Berpeluh aku.Ye lah dari seorang minah kental kena tukar lak jadi minah jiwa.hahaha...Payah juga nak lembutkan badan yang sedia keras.linda boleh lah dia memang dah lembut.Aku nie bermasalah sikit.Nak ilmu punya pasal aku tempuh la juga.Aku jadi mengelabah bila dapat tahu nanti kami ada show.Jadi semua terlibat.Cerita yang kami kena lakonkan adalah Batak Raja Gondang.Pementasan dilakukan di Matic,Jalan Ampang,bersebelahan dengan Saloma Bist'ro. Aku jadi Second Puteri Sulung.Linda pulak pegang watak utama.Berbelit lah lidah aku nak belajar bahasa Kelantan.hehehe..mujur la aku ada kawan baik yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang.Hahahaa...aku rasa kalau ada pementasan cerita tentang Cik Siti Wan Kembang tu patut watak utama bagi kat Linda.Memang sesuai gitu.Hehehe..jangan marah kawan.Nanti kena jual.

Agak korang siapa makwe comel kat gambar sebelah ni? Aku la..Tak caya?Aku lagi tak caya..hahahaha...Aku sendiri terkejut tengok muka aku selepas di solek.Cam bukan aku pun ye juga.Masa ni,malam pertama pementasan.Nasib baik abang Wahid tak de kalau tak mana aku nak sorok muka.Malu beb..Dahlah kena pakai baju seksi.Tak pernah seumur hidup aku waktu tu kena pakai gitu.Kalau tak pakai nanti tak lulus exam.Huhuhu...

Abang Wahid? Alamak aku terlepas ayat la...nanti korang akan tahu juga siapa Wahid tu.Perkara yang cukup memalukan aku adalah aku menangis teruk malam tu.Orang lain kena gode,aku yang menangis.Tok guru aku,Kak Asmah kata angin aku kuat.Angin apa? Sukar untuk aku jelaskan kat sini.Cuma orang2 tertentu saja yang tahu.Teruk jugalah aku malam tu.Malu aku lepas tu kena gelak dengan kawan2.Termasuklah kawan baik aku sendiri,Linda.Hampeh punya kawan. Banyak kali jugalah aku ikut show yang ASK anjur.
Banyak juga yang aku belajar.Ilmu itu meluas.Tak kiralah dalam bidang apa pun. Takkan habis dalam menuntut.Macam aku dah ini memang minat aku.Pada aku tak salah asalkan ilmu yang aku belajar itu tak lari dari landasan agama yang aku anuti.Betul tak?

Banyak improvement yang aku dapat.Expecially pada diri aku la.Dari seorang yang kayu,kepada seorang yang lemah lembut dan ayu jelita gitu.Kahkahkahkah..perasan giler beb.Nak termuntah aku.Sekurang2nya aku dapat la juga pengalaman bekerja dalam kerjaya seni ni.Banyak dugaan dan cabaran. Hanya orang yang pernah melaluinya sahaja yang tahu asam garam dalam bidang seni ni.

Aku dan Linda sewaktu Pementasan di Matic,Jalan Ampang.


Nie gambar ramai2 masa buat pementasan di
Panggung Bandaraya,Kuala Lumpur.










Gambar nie pulak saja je aku beraksi...Hampeh!...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.