Khamis, 29 Oktober 2009

Siapa Aku? - bahagian 16

Selepas 2 bulan aku bercuti berpantang,aku kembali bertugas tetapi bukan di Unit SKL.Aku ditukarkan ke Unit CDS menggantikan tempat Laomi yang ditukarkan ke Unit JUBL.Aku mengemas barang apa yang patut dan melaporkan diri ke Unit CDS. Aku berjumpa dengan Encik Shahril Azahari merangkap bos baru aku.

Aku tension sebab sangka aku akan ke Unit yang aku belum pernah lagi jejaki.Ternyata tanggapan aku silap.CDS lagi....? Adoyaii..terima je la hakikat yang aku memang tak boleh berpisah dengan Unit itu.Aku di amanahkan untuk membuat siasatan lot-lot yang hilang dalam PDUK dan juga lot-lot yang tidak sama dengan yang ada pa Pelan Akui (PA).Selain itu aku juga membuat kerja-kerja siasatan bagi lot yang tak closed.

Bukan mudah untuk aku nak menyesuaikan diri di tempat yang baru bersama warga CDS yang baru.Kalau di KL aku bekerja seorang tetapi di Pahang ni aku bekerja dengan ramai orang.Maaf la aku kata sehingga kini aku masih lagi menyendiri kerana aku tak boleh lah nak masuk dengan cara orang-orang Pantai Timur ni berfikir.Tak tahulah mungkin sebab aku dah terbiasa hidup dengan masyarakat yang 'open minded' tiba-tiba aku berdepan dengan mereka-mereka yang pemikirannya terlalu 'ketimuran'.

Aku jenis boleh masuk dengan semua.Kata orang tua-tua "Masuk kandang lembu mengembu,masuk kandang kambing kita mengembek kan? dan masuk kandang ayam,kita sembelih bikin KFC"..hahaha....

Terus terang aku kata tahun-tahun pertama aku di Pahang memang cukup membosankan.Aku tak de kawan rapat yang boleh ngam dengan kepala aku kan..pastu cara dia orang nie kalau pegawai kawan dengan pegawai je.TA kawan dengan TA..dan kalau technichian tu kawan dengan geng-geng tu je kan..Kira macam tak layak lah nak kawan dengan orang kelas-kelas dan orang bawah-bawah nie. Pelik aku kenapa perlu ada pemikiran yang begini dalam masyarakat kita sekarang ni?

Aku tak peduli pun.Aku layan dia orang semua sama jer. Tak de yang beza pun.Melainkan kalau bos tu maybe kena kurangkan lah sikitkan.Tapi kalau di KL bos boleh lagi lepak makan semeja dengan orang-orang bawahnya.Tapi kalau di Pahang nie tak boleh kerana golongan bawahan nie tak layak la nak buat macam tu.Gila kan?

Aku tak boleh nak hidup kalau dengan orang yang berfikiran macam nie...Aku bukanlah jenis yang sosial sangat.Tapi kalau setakat nak bergaul tak kira la kan dengan sapa-sapa pun.Akhirnya, aku putuskan untuk bersendiri sahaja.Tapi tak bermakna aku sombong.Aku bergaul juga dengan mereka cuma tak serapat kawan-kawan aku di KL la.

Di CDS aku sibuk dengan kerja-kerja siasatan dan dalam masa yang sama aku uga membantu pegawai Juruteknik Kanan untuk melakukan kerja-kerja updating lot-lot ke dalam PDUK.Dalam sejarah juga tahun itu kerana aku buat pertama kalinya di tugaskan oleh bos aku untuk membuat paper bag. Aduhyai...pening aku.Ingat kalau dah pindah ke Unit baru tak perlu lagi dah nak pikirkan tugas-tugas sampingan ni.Mujur bos aku expert dengan program Photoshop.Banyak juga yang aku belajar dengan bos aku tu.senang bekerja dengan dia sebab dia tak banyak 'songeh'.Terima je apa saja idea aku.Kemudian dia akan tambah sedikit idea dia untuk memantapkan lagi design paper bag aku tu.

Aku akhirnya berjaya menyiapakan paper bag itu hasil bantuan bos aku.Bukan setakat itu sahaja.tiap-tiap tahun jabatan akan menyambut Hari Kualiti.So,untuk hari Kualiti kali ini bos suruh aku reka satu sajak khas berkaitan tema Hari Kualiti pada tahun itu.Terkejut aku.gila....!!Hari tu suruh aku buat design paper bag kali ni suruh aku cipta sajak pulak?

Lagi bertambah pening kepala aku.Nak mengarang lagi satu hal.Mujur la aku nie jenis otak seni sikit.hahaha...bab ayat jiwang aku boleh la dapat idea cepat..tapi ni nak kena guna ayat patriotik ni susah la sikit.hehehe....Tapi aku sahut cabaran itu.Bukan setakat suruh aku cipta sajak malah bos besar suruh aku baca sajak sekali....memang keje giler betul la.

Kat sini aku akan uploadkan sajak yang aku cipta tu...:














Inilah dia hasil sajak pertama kali yang aku cipta...hehhe...kira boleh lah kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.