Khamis, 7 Oktober 2010

Siapa Aku? - bahagian 17

-Kemuncak Diri-

Dipendekkan cerita sepanjang aku berada di Jupem Pahang ni banyak yang dapat aku belajar.Dari aku tak tahu apa-apa pasal multimedia aku jadi separa mahir dalam multimedia.Banyak gak la program yang aku pandai gunakan.Adope Photoshop,Corel Draw,Autocad,ACD See,Adobe Illustrator dan sebagainya..

Untuk tahun pertama aku di Jupem Pahang banyak gak kerja-kerja unit yang aku bereskan.Mula-mula aku ditugaskan untuk semak PA-PA dan lot-lot yang tidak closed.Kemudian aku ditugaskan pula untuk buat cleaning data for RNR Module.

Masa ni aku dah sedikit sibuk.Kerja tambahan aku juga semakin bertambah.Masuk tahun kedua aku lagi bertambah sibuk.Terlalu banyak keje yang aku kena siapakan selain dari kerja-kerja unit aku terpaksa juga membantu pihak jabatan menyiapkan tugas-tugas lain.Semuanya yang melibatkan kerja-kerja multimedia.

Dari paper bag ,aku kena cipta sajak.Kemudian aku ditugaskan untuk buat poster,banner,
bunting,layout untuk pembinaan pagar dan lain-lain.Lagi bertambah busy bila akuu terlibat dalam pameran jabatan.Merata aku pergi.Pengalaman yang paling tak boleh dilupakan semasa Ekspedisi Berakit Antarabangsa yang bermula dari Temerloh ke Pekan,Pahang.

Aku ditugaskan untuk jaga pameran.Banyak gak pengalaman yang aku dapat.Selain seronok,dapat gak aku berkenalan dengan semua agensi dan jabatan yang ada di Pahang.hehe..





Ini gambar team Jupem Pahang yang baru bertolak dari tempat pelepasan yang dirasmikan oleh YM Tengku Mahkota Pahang.

Gambar yang kat sebelah ni pulak gambar aku bersama Pengarah Ukur dan Pemetaan pada waktu itu iaitu Dato'Mohd Noor b Isa dan juga team Jupem Pahang sebelum bertolak.

Aku jadi anak manja masa ni sebab dalam team yang jaga pameran aku sorang je pompuan.Tak termasuk Pengurus aku la.Nak tau pengurus aku untuk team pameran tu yang pakai baju merah tu..Puan Juzaila namanya...hehe...
Dia nilah yang bertanggungjawab memberikan aku banyak tugasan selepas sifu aku En.Shahril Azahari.Merangkap juga rakan aku yang akrab yang banyak membimbing dan bagi nasihat kat aku.Juga member tempat aku meluah perasaan suka dan duka dan juga member bergaduh.hahha...

Ini pulak gambar masa aku tengah bizi melayan kerenah pengunjung-pengunjung yang datang ke booth kami di Temerloh. Laku beb.Masa pameran ni aku buat Semakan Tarikh Lahir dalam bulan Hijrah.Aku siap jual lagi.Satu keping RM1.Kalu yang warna RM2.hehhe..


Kira banyak juga tau dapat selama 2 hari kami berkampung di Temerloh sebelum esoknya bertolak ke Kuala triang pula.

Lebih kurang beginilah perjalanan aku sepanjang pameran ni..

Kuantan - Temerloh - Triang - Chenor - Salong - Ganchung - Pekan - Kuantan.
Jauh perjalanan luas pengalaman.

Memang satu pengalaman yang tak boleh aku lupakan.Banyak kelebihannya kita jaga pameran ni.Kita boleh komunikasi dengan orang awam.Tambahan pulak dengan orang-orang kampung.Jangan ingat orang kampung tak de knownledge.Kadang-kadang depa lagi bijak daripada kita.Bila dah bergaul dengan orang-orang tua ni banyak yang aku dapat belajar.Selain aku bekerja aku juga belajar sebenarnya.Belajar erti kesabaran melayan kerenah mereka yang tinggal terpencil dari bandar.

Berkawan dengan budak-budak kat kampung ni lagi seronok.Macam-macam ragam.Ada yang menjengkelkan,ada yang menghiburkan dan ada juga yang menyedihkan. Semua aku anggap cam adik-adik aku belaka.

Tapi yang paling bestnya masa jaga pameran ni aku dapat merasa makan makanan orang kampung pahang ni.Depa gotong royong memasak.Memang seronok.Masuk kampung sini dapat makan macam ni.Masuk kampung sini makanannya pula macam ni.Penat toksah kata.Memang lembik badan ni dibuatnya.Jaga pameran dari pagi sampai ke petang.Tapi malam dan lagi aku cari lubuk memancing.walaupun air besor tapi seronok juga memancing.Yang paling penting kita nakkan pengalaman itu.



























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.