Khamis, 29 Oktober 2009

Siapa Aku? - bahagian 14

Sepanjang aku outstation ,kata orang sambil bekerja sambil makan anginkan? Itulah yang aku lakukan..Di Perak aku menetap di sebuah hotel yang aku dah lupa namanya.hehhe...Mujur aku ada teman masa tu namanya Siti Fatimah.Dialah yang bakal menggantikan tempat aku bila aku pindah ke Kuantan nanti.

Selama 2 hari kami berkampung di Ipoh. Selepas itu,kami bergerak pula ke Kulim,Kedah.Di sana kami menetap di Hotel Seri Malaysia.Sama juga 2 hari di situ kami bergerak ke Perlis pula.Haa...nak cerita sikit semasa di Perlis ni merasa la aku pergi makan ikan keli bakar yang terkenal di sana.Perghhh...!!!Memang sedap giler makan kat situ. Lagi sedap makanan tu bila bos kami iaitu Encik Ismail yang belanja.hahaha....

Kebetulan sehari sebelum kami pulang ke Kuala Lumpur, salah seorang dari ahli co-group kami berasal dari situ langsung mengajak kami semua makan tengahari di rumah ibunya.Lost memory la..tak ingat nama kampung tu.Tapi memang best kira kawasan kampung nelayan la.Kami dilayan bagai kerabat di raja.Hidangan makanan pula toksah kata la sedapnya.Maklumlah ikan fresh kan..hehe...Aku masa tu tengah mengandung memang kuat makan,apa lagi bertamboh-tamboh makannya.Dengan stok muka tak malu aku selamba je makan.Bukan senang nak dapat makan macam tu lagi kan? Betul tak? Prinsip aku senang je.Rezeki jangan di tolak.Musuh jangan di cari.hehehe...

Kami bergerak balik ke Kuala Lumpur pada petang tu juga.Kira-kira dalam tengah malam juga sampainya kami ke KL.Ikut perancangan,seminggu lepas tu kami akan ke Penang pula.Sepatutnya dari Perlis terus je ke Penang,tapi ada masalah teknikal sikit kami kena pulang ke KL dahulu. Banyak pengalaman aku dapat bila ke sana.Tapi tulah namanya pun pergi atas urusan kerjakan,so tak bawa la kamera.Ruginya la kan?

Balik dari outstation tu la aku cerita aku dapat surat pertukaran ke Kuantan.Berat rasa hati aku nak tukar ke sana.Aku diberi masa selama dua minggu untuk membuat persiapan pertukaran.
Bila tak dapat minta tapi bila dah dapat tak mahu pergi la pula...Aku serba salah masa tu.Yang paling risau aku nak pindah adalah bos aku iaitu Encik Kamarul Azam.Sebab masa tu aku sorang je TA di situ dan sorang je yang buat kerja-kerja di CDS tu.Siti dia baru lagi kalau aku nak serah tugas pada dia pun.Apa boleh buat surat dah pun keluarkan.

Aku dapat panggilan daripada Encik Mazlan iaitu pegawai yang bertanggungjawab menukarkan aku ke Kuantan.Dia mahu berjumpa dengan aku personally.Aku pergi berjumpa dengan dia dan terkejut juga bila aku di soal siasat. Soalnya adakah aku dah benar-benar bersedia untuk bertukar ke Kuantan? Aku minta pandangan Encik Mazlan untuk menangguhkan pertukaran aku ke sana atas sebab-sebab banyak tugas aku yang belum selesai.Tempoh yang aku ada terlalu singkat untuk aku menyelesaikan kesemuanya serentak.

Jawapan yang aku terima dari Encik Mazlan amat mengecewakan aku.Katanya kalau aku minta tangguh nanti aku akan rugi seniority aku dalam perkhidmatan.Sebabnya setiap pegawai yang bertukar, secara automatik akan jadi seperti pegawai yang baru melaporkan diri walaupun di tempat lama aku sudah berkhidmat lebih 4 tahun.Lemah tubuh aku rasa tatkala itu.

Ada beberapa nasihat dan amanat yang Encik Mazlan beri yang samapai kini masih tersemat dalam hati aku.Aku pernah berjanji dengannya yang aku akan cuba berikan komitmen yang terbaik semasa aku berkhidmat di Jupem Kuantan nanti.Tidak ada perkataan 'tidak' untuk aku menolak sebarang pekerjaan yang bakal diberikan pada aku nanti.Aku harus terima dan berusaha menerima walaupun kerja itu sukar dan di luar kemahiran aku.

Alhamdulillah segala amanat dan nasihat yang diberikan oleh Encik Mazlan aku dapat laksanakan dengan baik hingga sekarang.Terima kasih Encik Mazlan..hehe...jasamu ku kenang...

Tiada ulasan:

Catat Komen

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.