Jumaat, 24 Julai 2009

Siapa Aku? - bahagian 7...

Pasukan Sukarelawati...

Tamat saja semester pertama,aku tak sia-siakan masa cuti aku.Dalam diam aku telah mendaftarkan diri aku dalam pasukan sukarela iaitu askar wataniah.Aku telah menipu dengan menandatangani sendiri borang kemasukan.Aku tiru tandatangan mak aku.hehehe...Kalau aku tak buat macam tu sah2 la arwah ayah takkan benarkan.

Arwah memang tak suka aku jadi askar.Katanya dari askar baik polis.Aku pulak tak berminat jadi polis.Memang askar adalah cita-cita aku daripada kecil.Aku memang berazam satu hari nanti akan ku sarungkan tubuhku dengan uniform askar.heheh..

Ada hikmahnya aku masuk ke Politeknik ni.Kalau aku tolak dulu,sampai bila2 aku takkan dapat mencapai cita2 aku.Walaupun bukan askar sebenar,hanya sekadar sukarela,bagi aku itu sudah memadai asalkan aku dapat juga training sama macam askar yang lain.

Cuti semester masa tu selama sebulan.Kem sementara kami pun letaknya di asrama Politeknik je.Masa tu latihan rekrut sekali dengan budak2 maktab dan orang Kuantan.Ada 3 batalion semuanya. Aku batalion kedua.Group aku ramai dari maktab.Kira bakal2 cikgu la.Masa zaman aku maktab perguruan tak jauh pun.Bersebelahan je dengan Politeknik. Aku tempuhi latihan rekrut dengan penuh bersemangat waja.Iye la..benda yang dah aku minat.Seronok sangat aku rasa.

Paling aku suka,masa latihan perang.Kami berkampung di Kampung Anak Air,Pekan.Di situ,kami berlakon ala2 askar masuk kampung gitu.Kami kena selamatkan kumpulan dari ditawan oleh musuh.Taktik peperangan yang dah diajar dalam kelas kami praktikkan.Masa tu seribu perasaan dapat aku rasa.Takut,seronok,semangat semua ada.Rasa macam perang betul pulak.Mana tidaknya.Seminggu kami di situ.Seminggu tu la tak tidur,tak mandi.Dalam keadaan darurat.Macam2 la...

Peristiwa yang aku tak boleh lupa pada malam aku dan kumpulan aku keluar jaga sentri,aku menyorok di kawasan semak.Masa tu Sarjan bagi arahan,akan dimulakan bila2 masa saja latihan perang.Time tu dah pukul 10 malam.Maknanya kami kena siap siaga la.Sebab musuh bila2 masa dia nak serang dia serangkan...Dalam pada waktu menunggu tu..aku dan 3 orang lagi kawan aku berada dalam posisi masing2.Aku memilih berada dalam posisi meniarap.Senjata aku standby dan aku tompangkan menghala ke luar kubu. Dua rakan aku lagi posisi duduk dan mencangkung.

Lama jugalah menanti.Mata aku dah mula mengantuk.aku tak boleh kalau dalam gelap cepat benor mata nie rasa mengantuk.Sambil mengawal,kami tak dibenarkan bersembang takut nanti didengari musuh.Aku yang semakin mengantuk tanpa sedar aku terlelap.Sedar2 aku terkejut bila terdengar bunyi bom dan tembakan merata.Aku apa lagi,dalam keadaan terpisat tu,aku terus merata menembak.Kami menembak menggunakan peluru kapur.Aku dan kumpulan mara ke hadapan,misi kami menawan musuh.Bermulalah aksi peperangan kami malam tu.Berdebar siot...memang rasa cam perang betul.Aku teringat dalam cerita Sarjan Hassan lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.Mengenangkan perjuangan orang zaman dulu menentang komunis dan jepun,buatkan semangat aku berkobar2.Satu peluru satu musuh.

Aku dan kumpulan terus mara dan mara.Segala taktik peperangan yang dipelajari kami praktikkan malam tu.Akhirnya kami menerima bendera putih dari pihak musuh menandakan mereka menyerah.Jadi kemenangan berpihak pada kumpulan aku.Punyalah seronok.Siap dapat pujian lagi.Malam tu,kumpulan aku berpesta sakan la..hehhee...

Esoknya,pagi kami bertolak pulang.OC menyuruh kami berkumpul di tepi pantai.Apa lagi dengan kiraan 10 kami semua wajib berlari masuk ke dalam air.Disebabkan dah seminggu tak mandi,apa lagi.Joli sakan la kami.Semasa perjalanan pulang ke kem,aku macam biasa sempat lagi buat taik mata..tidur laa...hahahhaa...

Sampai di Kem,kami diarahkan mencuci senjata.Bulatan kumpulan dibuat.Masa tu lagi 2 minggu nak tamat latihan.Kata orang,kalau kita buat salah,pasti akhirnya kebenaran akan terbongkar.Aku tengah asyik cuci senjata masa tu.Tiba2 ada pengumuman dari pondok jaga asrama mengatakan aku ada tetamu yang sedang menanti di bilik tetamu.Aku bergegas bangun dan selepas memohon kebenaran daripada Sarjan,aku berlari anak ke bilik tetamu.Jeng..jeng..jeng..

Nak tau siapa yang menanti aku? Arwah ayah,mak dan juga adik lelaki aku.Mampos aku...Aku buat muka selamba tunduk menyalami tangan kedua orang tuaku. Arwah ayah toksah kata la.Kalau dah bercantum keningnya tu,faham2 la kan.Aku pulak berpeluh2 menanti dihukum.Aku memandang wajah mak meminta pertolongan.Mak cuma tersenyum sambil mengangkat kening seolah2 mengejek aku.heheh...

Apalah nasib.Puas aku disoal jawab oleh arwah.Mengigil satu badan beb.Tapi aku tak kisah.Aku mintak maaf kemudiannya pada arwah dan juga mak.Akhirnya,arwah setuju dan mengizinkan bila mendapat jawapan yang bernas daripada aku.Nak hidup pandai2 la susun atur ayat.hehehe..Nak tau camner aku leh kantoi..?

Kebetulan anak kawan arwah ayah aku juga menuntut di Politeknik.Arwah ayah terkejut kenapa anak dia cuti tapi aku tak?Aku reka alasan banyak kerja yang perlu disiapkan.Arwah terkejut bila dapat tahu kawannya bercerita kata Poli cuti sebulan.Cuti semester.Balik rumah tu arwah tanya dekat mak aku.Nak tau jawapan mak aku apa? Tak tahu..hahaha...Aduyaii...Aku meyakinkan arwah yang aku takkan kantoi subjek walaupun aku aktif wataniah.Apa yang penting aku dapat elaun.So,dapatlah kurangkan sikit beban arwah ayah.

Sekurang2nya duit elaun tu dapatlah juga menampung perbelanjaan aku di Poli ni.Aku teruskan minat aku tu sampailah aku bekerja.Lebih kurang 7 tahun jugalah aku aktif. Nak tau kenapa aku berhenti? Nanti korang akan tau juga...





Tiada ulasan:

Catat Komen

Sebarang ulasan anda adalah untuk menambaikan blog ini:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.